به نقل از شارا - ارتباطات بازاریابی، ارتباطات بازاریابی پایدار، بازاریابی سبز، بازاریابی پایداری ØŒ Ù…ØÛŒØ· زیست، مسئولیت اجتماعی، ØÙظ طبیعت، توسعه پایدار، مسئولیت پذیری سازمان ØŒ نقش بازاریابی در پایداری Ùˆ مسئولیت پذیری سازمان، Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده
درک Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده پایدار
Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده در قلب بازاریابی جای دارد. Ø±ÙØªØ§Ø± خرید مصر٠کننده تعیین کننده موÙقیت یا شکست Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدمات جدیدی خواهد بود Ú©Ù‡ براساس عملکرد پایداری خود بازاریابی Ù…ÛŒ شوند. به علت نقش مصر٠کنندگان در تعیین ﺗﺄثیرات پایداری Ø·ÛŒ مراØÙ„ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ Ø¯ÙØ¹ Ù…ØØµÙˆÙ„ØŒ Ø±ÙØªØ§Ø± Ú©Ù„ÛŒ آنها به شدت بر عملکرد پایداری تمام Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدمات ﺗﺄثیر خواهد داشت. برای بازاریابان پایداری، موÙقیت در گرو درک Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده Ø·ÛŒ ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ مصر٠است تا بتوانند استراتژی Ùˆ آمیخته بازاریابی تدوین کنند Ú©Ù‡ نیازهای مصر٠کنندگان را به طور موثرتر (Ùˆ پایدارتری) نسبت به رقبا برآورده نمایند.
ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ بازاریابی بر بکارگیری تØÙ‚یقات بازار جهت شناسایی مشتریان ÙØ¹Ù„ÛŒ Ùˆ بالقوه شرکت Ùˆ درک ماهیت، انگیزه ها Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø± آن ها، بنا نهاده شده است. این کار امکان ارزیابی بازار بالقوه موجود را Ù…ÛŒ دهد Ùˆ تقسیم آن به گروه هایی از مصر٠کنندگان Ú©Ù‡ خصوصیات مشترک دارند را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… Ù…ÛŒ سازد. بدین ترتیب توسعه Ù…ØØµÙˆÙ„اتی متناسب با بازار Ùˆ عرضه آنها به بخش های مشخص Ùˆ متمایز بازار امکان پذیر Ù…ÛŒ گردد.
بستر مصر٠پایدار[۱]
یکی از باثبات ترین ÛŒØ§ÙØªÙ‡ ها در تØÙ‚یقات پایداری Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده، وجود عدم ثبات است. ØØ¯ بالای عدم ثبات میان دغدغه های اکثر مصر٠کنندگان راجع به مسائل پایداری Ùˆ تمایل آنها برای انعکاس این دغدغه ها در Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ Ùˆ انتخاب های مصرÙÛŒ خود، شناسایی شده است (به این پدیده اغلب شکا٠نگرش-Ø±ÙØªØ§Ø± یا قصد-Ø±ÙØªØ§Ø± Ú¯ÙØªÙ‡ Ù…ÛŒ شود). علاوه بر این، میان Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کنندگان ÙØ±Ø¯ÛŒ Ùˆ مصر٠کنندگانی Ú©Ù‡ دغدغه های پایداری خود را در تمام ÙØ¹Ø§Ù„یت های مصرÙÛŒ خود یا در مورد تمام انواع کالاها Ùˆ خدمات اعمال Ù…ÛŒ کنند، مشاهده Ù…ÛŒ شود.
موضوع مصر٠پایدار شامل دامنه گسترده ای از مسائل مجزا است Ùˆ مصرÙکنندگان در انتخاب مسائلی Ú©Ù‡ با آنها Ø§ØØ³Ø§Ø³ نزدیکی کرده Ùˆ بیشتر از بقیه در Ø±ÙØªØ§Ø± مصرÙÛŒ خود آنها را رعایت Ù…ÛŒ کنند، تنوع Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒ بسیار زیادی از خود به نمایش Ù…ÛŒ گذارند. برخی ممکن است مسائل مصر٠اخلاقی با Ù…ØÙˆØ±ÛŒØª اجتماعی همچون تجارت Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ را ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ø¯Ù‡Ù†Ø¯ØŒ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ دیگران مسائل زیستمØÛŒØ·ÛŒ همچون تولید ارگانیک یا کاهش انتشار کربن را ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ø®ÙˆØ§Ù‡Ù†Ø¯ داد. برخی مصر٠کنندگان ممکن است دامنه گسترده ای از مسائل اجتماعی- زیستی را در اولویت های خود بگنجانند، در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ دیگران ممکن است در مورد یک مسئله خاص مثل خشونت در قبال ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª ØØ³Ø§Ø³ÛŒØª زیادی داشته باشند.
به همین صورت، یک ÛŒØ§ÙØªÙ‡ مشترک در تØÙ‚یقات مربوط به مصر٠پایدار وجود دارد Ú©Ù‡ عبارتست از این Ú©Ù‡ ØØªÛŒ مصر٠کنندگانی Ú©Ù‡ دارای دغدغه های زیادی در این ØÙˆØ²Ù‡ هستند، معمولاً علایقی دارند Ú©Ù‡ در مقابل اثر دغدغه های آنها نسبت به مسائل پایداری مصون هستند. Ù…Ú© دونالد Ùˆ اوتز نوع خاصی از مصر٠کنندگان را شناسایی کرده اند Ú©Ù‡ آن ها را “مستثنی کنندگان”[Û²] نام نهاده اند، این مصر٠کنندگان معمولاً در طی٠گسترده ای از Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ خود، مسائل پایداری را Ù„ØØ§Ø¸ Ù…ÛŒ کنند، ولی یک ØÛŒØ·Ù‡ (مثل Ø³ÙØ±Ù‡Ø§ÛŒ خارجی توسط هواپیما) برایشان استثناء به شمار Ù…ÛŒ آمده Ùˆ به طور موثری Ù…Ù†Ø§ÙØ¹ پایداری ØØ§ØµÙ„ از Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ دیگر آنها را خنثی Ù…ÛŒ کند.
این ÛŒØ§ÙØªÙ‡ توسط یک مطالعه گسترده از سوی Ø¯ÙØªØ± تØÙ‚یقات بازاریابی بریتانیا ﺗﺄیید شد. این مطالعه ØØ§Ú©ÛŒ از این امر است Ú©Ù‡ یک بخش از بازار شامل بریتانیایی های بزرگسالی بود Ú©Ù‡ قوی ترین نگرش ها Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ زیست Ù…ØÛŒØ·ÛŒ را دارا بودند Ùˆ Ùقط Û³/Û± درصد از Ú©Ù„ جمعیت را تشکیل میدادند، همچنین آنها گروهی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ شدند Ú©Ù‡ بیشترین تعداد Ù…Ø³Ø§ÙØ±Øª با هواپیما را داشتند (در مقایسه با ۱۲درصد از Ú©Ù„ جمعیت بزرگسال بریتانیا، ۱۹درصد از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ این گروه در Ø·ÛŒ Û±Û² ماه گذشته ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ Û³ پرواز Ø±ÙØª Ùˆ برگشت داشته اند).
هرچند Ú©Ù‡ رویکرد متداول در بازاریابی پایداری به دنبال درک انواع مختل٠مصر٠کنندگان براساس نوع دغدغه های پایداری آنها بوده است، یک رویکرد جایگزین Ù…ÛŒ تواند تلاش برای درک انواع مختل٠بسترهای مصر٠پایدار باشد. این کار با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از “ماتریس ادراک خرید” Ú©Ù‡ در Ø´Ú©Ù„ Û± نشان داده شده است، قابل انجام است. ماتریس مذکور در Ù¾ÛŒ ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¹Ø¯Ù… ثبات در Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده در مرØÙ„Ù‡ خرید Ùˆ همچنین ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…ÙˆÙقیت Ùˆ شکست استراتژی های بازاریابی پایدار مختل٠در گذشته، از طریق تمایز قائل شدن میان انواع خریدهای پایداری در دو بعد است:
درجه سازش[Û³]: این بعد Ù…ÛŒ تواند اشکال مختلÙÛŒ همچون اجبار به پرداخت مبلغ بیشتر یا Ø·ÛŒ کردن مسیری طولانی تر برای خرید یک Ù…ØØµÙˆÙ„ پایدارتر را به خود بگیرد. همچنین این بعد ممکن است به معنای خرید موردی پایدار Ùˆ چشم پوشی از عملکرد Ù…ØØµÙˆÙ„ یا Ø±Ø§ØØªÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن باشد.
درجه اطمینان[Û´]: عبارت است از میزان اطمینان مصر٠کننده از این Ú©Ù‡ یک Ù…ØØµÙˆÙ„ یا خدمت ارائه شده به Ú†Ù‡ اندازه به یک مسئله پایداری واقعی میپردازد، یا به Ú†Ù‡ اندازه در عملکرد پایداری خود Ø§Ø±Ø¬Ø Ø§Ø³ØªØŒ یا به Ú†Ù‡ میزان به شرکت ارائه کننده Ù…ØØµÙˆÙ„ Ù…ÛŒ توان اعتماد کرد Ùˆ یا خرید مذکور Ú†Ù‡ Ù…Ù†Ø§ÙØ¹ ارزشمندی در Ù¾ÛŒ خواهد داشت.
درک Ø±ÙØªØ§Ø± مصر٠کننده پایدار
شکل ۱- ماتریس ادراک خرید پایدار
مضامین این ماتریس برای بازاریابان از دو طریق Ù…Ùید واقع Ù…ÛŒ شود. اول این Ú©Ù‡ به جای یک دیدگاه Ù…ØØµÙˆÙ„ Ù…ØÙˆØ± از Ú©ÛŒÙیت Ùˆ عملکرد پایداری، یک دیدگاه مصر٠کننده Ù…ØÙˆØ± از انواع سازش های لازم از سوی مصر٠کننده را دنبال کرده، Ùˆ به بررسی این مسئله Ù…ÛŒ پردازد Ú©Ù‡ آیا Ù…ØØµÙˆÙ„ یا خدمت اعتماد مصرÙکنندگان را برمی انگیزد یا خیر. دوم این که، ماتریس مذکور به بازاریابان، یک استراتژی ساده دو شاخه ای ارائه Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ به Ú©Ù…Ú© آن Ù…ÛŒ توان بازاریابی موÙقیت آمیز Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدمات پایدار را دنبال کرد: کاهش سازش هایی Ú©Ù‡ باید از سوی مصر٠کننده صورت گیرد Ùˆ ایجاد اطمینان در مصر٠کنندگان نسبت به ارزش Ùˆ Ù…Ù†Ø§ÙØ¹ انتخاب گزینه های مصر٠پایدار.
خصوصیات دیگری از انواع مختل٠خرید یا سایر Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ مصر٠نیز وجود دارد Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توانند بر تمایل Ùˆ توانایی مصر٠کنندگان در انعکاس دغدغه های اجتماعی Ùˆ زیست Ù…ØÛŒØ·ÛŒ خود در Ø±ÙØªØ§Ø±Ø´Ø§Ù†ØŒ ﺗﺄثیرگذار باشند؛ از جمله Ù…ÛŒ توان به این موارد اشاره کرد:
ارزش: Ø³Ø·ÙˆØ Ù…ØªÙ†ÙˆØ¹ÛŒ از خرید وجود دارد، از خرید یک تمبر پستی یا یک روزنامه Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا خرید یک خانه یا یک خودرو؛ در نتیجه Ø³Ø·Ø ØªÙ„Ø§Ø´ÛŒ Ú©Ù‡ در جمع آوری Ùˆ Ù„ØØ§Ø¸ کردن اطلاعات مربوط به خرید اعمال Ù…ÛŒ شود به Ø§ØØªÙ…ال زیاد به همین اندازه متنوع است. به همین صورت در مورد مرØÙ„Ù‡ پس از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ØŒ مصر٠کننده به Ø§ØØªÙ…ال زیاد یک Ù…ØØµÙˆÙ„ Ú©Ù… ارزش را پس از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ دور خواهد انداخت، لیکن در Ù¾ÛŒ ÙØ±ÙˆØ´ دوباره Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ با ارزش بالا خواهد بود تا بتواند به ارزش باقی مانده آن دست بیابد.
ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ: ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ خریدها Ù…ÛŒ تواند به صورت خریدهای روزانه Ùˆ از روی عادت باشد تا خریدهایی Ú©Ù‡ Ùقط یک بار در طول عمر ÙØ±Ø¯ صورت Ù…ÛŒ گیرد؛ در نتیجه، ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ تصمیم گیری هم در این خریدها Ù…ØªÙØ§ÙˆØª خواهد بود. خریدهایی Ú©Ù‡ به ﻛﺮات Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒ Ø§ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ ارزش پایینی دارند بیشتر به یک “عادت” تبدیل Ù…ÛŒ شوند تا Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒ از روی Ùکر Ùˆ ﺗﺄمل. به همین صورت، کاری Ú©Ù‡ در ØÛŒÙ† Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ù…ØØµÙˆÙ„ انجام Ù…ÛŒ شود مانند Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تلویزیون در ØØ§Ù„ت مصر٠بهینه انرژی، ممکن است چنان به کرات انجام شود Ú©Ù‡ مصر٠کنندگان به آن به چشم اقدامی برای صرÙÙ‡ جویی در مصر٠انرژی نگاه نکنند. اما در هنگام انجام کاری Ú©Ù‡ از تکرار Ú©Ù…ÛŒ برخوردار است مانند انتخاب یک تلویزیون جدید، بررسی موارد مرتبط با میزان مصر٠انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
مشهود بودن: میزان مشهود بودن خریدها در جامعه برای سایر Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ با هم Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. بنابراین، یک مصر٠کننده ممکن است دست به خرید قهوه با برچسب تجارت Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ بزند، چرا Ú©Ù‡ به طور آشکار به مهمانانش این قهوه را تعار٠می کند یا بسته آن در آشپزخانه در معرض دید است؛ لیکن ممکن است به خرید Ù…ØØµÙˆÙ„اتی دیگر Ú©Ù‡ آنها هم دارای برچسب تجارت Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ هستند مثل شکر یا میوه خشک دست نزند، چرا Ú©Ù‡ میزان مشهود بودن آنها برای دیگران کمتر است. به همین صورت، قراردادن ضایعات در ظرو٠تÙکیک زباله برای Ø¨Ø§Ø²ÛŒØ§ÙØª ممکن است به مذاق مصر٠کنندگان خوش بیاید، چرا Ú©Ù‡ در مرØÙ„Ù‡ پس از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ØŒ Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒ نسبتاً مشهود Ùˆ از نظر اجتماعی مسئولانه است.
پیچیدگی: خرید یک کامپیوتر از خرید یک شیشه شیر یا خرید روزنامه پیچیده تر است، بنابراین به Ø§ØØªÙ…ال زیاد یک مصر٠کننده برای خرید آن به دنبال اطلاعات بیشتری خواهد بود Ùˆ برای کنار آمدن با این پیچیدگی Ø§ØØªÙ…الاً از توصیه های دیگران نیز Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خواهد کرد. زمانی Ú©Ù‡ مسائل پایداری، ﻌﺪﻱ از تمایز را به خرید Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ù…ÛŒ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒÙ†Ø¯ØŒ پیچیدگی تصمیمات خرید نیز Ø§ÙØ±Ø§ÛŒØ´ Ù…ÛŒ یابد. خرید سبزیجات Ù…ÛŒ تواند کاری بسیار ساده باشد، اما همین Ú©Ù‡ مصر٠کننده سعی Ù…ÛŒ کند Ù…Ù†Ø§ÙØ¹ نسبی خرید سبزیجات Ù…ØÙ„ی، را با خرید سبزیجات ارگانیک یا سبزیجات با برچسب تجارت Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ مقایسه کند، این کار بسیار پیچیده تر Ù…ÛŒ گردد. به همین صورت، در Ù…ØØµÙˆÙ„ات پیچیده همچون کامپیوترها در مقایسه با Ù…ØØµÙˆÙ„ات ساده، گزینه های ممکن در مرØÙ„Ù‡ پس از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ØŒ بیشتر هستند. یک کامپیوتر قدیمی را Ù…ÛŒ توان دوباره ÙØ±ÙˆØ®ØªØŒ به سازمان های خیریه اعطا کرد، قطعاتش را برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مجدد از هم جدا کرد، یا سیستم آن را ارتقاء داد تا امکان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن توسط اعضای دیگر خانواده ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آید.
برای خود یا برای دیگران: شخصی ممکن است خودش از بکارگیری یک وسیله دست دوم راضی باشد، ولی ØØ§Ø¶Ø± نباشد آن را به دیگری هدیه دهد. در عوض ÙØ±Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ هیچ علاقه ای به مسائل پایداری ندارد، ممکن است یک Ù…ØØµÙˆÙ„ به شدت پایدار را به کسی هدیه دهد Ú©Ù‡ علاقه ÙˆØ§ÙØ±ÛŒ به مسائل پایداری دارد. در مورد مراØÙ„ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ پس از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ØŒ هنگام خرید برای دیگران، خریدار اصلی در مورد این Ú©Ù‡ بعدها Ú†Ù‡ بلایی سر Ù…ØØµÙˆÙ„ Ù…ÛŒ آید، کنترل خود را به طور کامل از دست Ù…ÛŒ دهد.
ضرورت یا Ø§ÙØ±Ø§Ø·: مصر٠کنندگان ممکن است ØØ§Ø¶Ø± باشند در خریدهای مربوط به ضروریات روزانه زندگی مسائل زیست Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Ùˆ اجتماعی را Ù„ØØ§Ø¸ کنند، لیکن این مسئله در مورد کالاهای لوکس مصداق ندارد. یکی از چالش های بازاریابی شکلات ØªØØª تجارت منصاÙÙ‡ در مقایسه با قهوه ØªØØª تجارت Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ (Ú©Ù‡ جا Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ تر است) این است Ú©Ù‡ مصر٠کنندگان معمولا به شکلات به عنوان چیزی غیرضروری Ù…ÛŒ نگرند Ùˆ اندکی از مصر٠آن Ø§ØØ³Ø§Ø³ گناه Ù…ÛŒ کنند، بنابراین نمی خواهند با Ø¯Ø±Ù†Ø¸Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ† مسائل مربوط به تجارت Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ بر این Ø§ØØ³Ø§Ø³ خود Ø¨ÛŒØ§ÙØ²Ø§ÛŒÙ†Ø¯. Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ یک ضرورت است به طور مکرر مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ù…ÛŒ گیرد Ùˆ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کارا از آن، Ù…ÛŒ توان به بیشترین ارزش ممکن از منابع صر٠شده برای Ù…ØØµÙˆÙ„ یا خدمت دست ÛŒØ§ÙØª. Ù…ØØµÙˆÙ„ات لوکس غیر ضروری ممکن است به طور مکرر مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار نگیرند Ùˆ با Ø§ØØªÙ…ال بیشتری پیش از تمام شدن عمر Ù…Ùیدشان ÙØ±ÙˆØ®ØªÙ‡ شده یا به دور انداخته Ù…ÛŒ شوند.
برای بازاریابان پایداری، درک این مسئله ØØ§Ø¦Ø² اهمیت است Ú©Ù‡ مصر٠کنندگان در Ø±ÙØªØ§Ø± مصرÙÛŒ خود به Ù…ØØµÙˆÙ„ات Ùˆ خدماتی Ú©Ù‡ از Ù„ØØ§Ø¸ این ابعاد با یکدیگر ØªÙØ§ÙˆØª دارند، پاسخ هایی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Ù…ÛŒ دهند. ÙØ±Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ از روی عادت در مصر٠روزمره خود گزینه های پایدار را انتخاب Ù…ÛŒ کند، در هنگام خرید یک کالای پیچیده، با ارزش بالا Ú©Ù‡ خرید آن بهطور مکرر صورت نمیگیرد (مثلاً خانه) ممکن است به همین Ø´Ú©Ù„ Ø±ÙØªØ§Ø± نکند.
مرØÙ„Ù‡ خرید در ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ مصر٠ممکن است ØªØØª ﺗﺄثیر عوامل موقعیتی دیگری مثل ÙØ´Ø§Ø± زمانی، خرید همراه دیگران یا به تنهایی، Ùˆ Ù…ØÛŒØ· خرید قرار بگیرد، Ú©Ù‡ در مورد کالاهای مصرÙÛŒ با سرعت گردش بالا[Ûµ] (FMCG) Ù…ØÛŒØ· خرید شامل Ù…ØÛŒØ· خرده ÙØ±ÙˆØ´ÛŒ Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ Ùˆ تجربه Ú©Ù„ÛŒ خریدار از خرده ÙØ±ÙˆØ´ÛŒ Ù…ÛŒ شود. خرده ÙØ±ÙˆØ´Ø§Ù† Ù…ÛŒ توانند از نور، موسیقی یا ØØªÛŒ نمایشگرها برای ایجاد Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Ú©Ù‡ مردم را ترغیب به صر٠زمان Ùˆ پول بیشتری در ÙØ±ÙˆØ´Ú¯Ø§Ù‡ های آنها Ù…ÛŒ کند، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند.
Ø±ÙØªØ§Ø± در مرØÙ„Ù‡ پس از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نیز Ù…ÛŒ تواند ØªØØª ﺗﺄثیر عواملی ساختاری باشد همچون: دسترسی به خدمات Ø¨Ø§Ø²ÛŒØ§ÙØªØŒ دسترسی به کانالهای Ø¨Ø§Ø²ÙØ±ÙˆØ´ Ùˆ وجود سازمانهای خیریه جهت ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شدن ÙØ±ØµØª Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ دوباره.
منبع: کتاب “نقش بازاریابی در پایداری Ùˆ مسئولیت پذیری سازمان“
[Û±] Sustainable Consumption
[Û²] Exceptors
[Û³] Degree of compromise
[Û´] Degree of confidence
[Ûµ] Fast-Moving Consumer Goods
https://weblogibc-co.com