سرویس اجتماعی: مسئولیت اجتماعی سازمان ها یک Ø±ÙØªØ§Ø± Ùˆ یا وظیÙÙ‡ ÙØ±Ø§Ø³Ø§Ø²Ù…انی Ùˆ جدا از وظای٠سنتی سازمانها است. بدین معنا Ú©Ù‡ سازمانها در سایه مسئولیت اجتماعی خود نباید تنها به Ùکر سود باشند بلکه Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ Ø±ÙØ§Ù‡ اجتماعی همچنین ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کردن زمینه هایی برای Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ میزان بهرهوری Ùˆ رضایت مراجعه کنندگان Ùˆ بهره برداران Ù…ÛŒ تواند در ذیل مسئولیت اجتماعی سازمانها تعری٠شود Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ú©Ù‡ امروزه Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ بنا به دلایل مختل٠برخی از سازمانها با آن بیگانه هستند Ú©Ù‡ این خود میتواند از نظر اجتماعی Ùˆ اقتصادی آثار منÙÛŒ بسیاری را به دنبال داشته باشد.
مسئولیت پذیری عاملی برای ارتقاء سازمان ها
یک Ø±ÙØªØ§Ø± شناس اجتماعی در خصوص مسئولیت اجتماعی سازمانی Ú¯ÙØª: مسئولیت بهعنوان یکی از ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ های Ø§ØØ³Ø§Ø³ÛŒ Ùˆ Ø±ÙØªØ§Ø±ÛŒ دارای ابعاد مختلÙÛŒ Ù…ÛŒ باشد.
مجید ابهری در Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ با خبرنگار ما Ùˆ با اشاره به مطلب Ùوق اظهار داشت: مسئولیت پذیری به عنوان Ù…ØÙˆØ± اصلی این ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ باید از خانواده آغاز شود در مدرسه Ùˆ دانشگاه تکمیل شده Ùˆ در سازمانها Ùˆ یا ادارات تمرین Ùˆ اجرایی شود.
ÙˆÛŒ در ادامه Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: سازمان های دولتی Ùˆ خصوصی هر یک دارای مسئولیتی هستند Ú©Ù‡ جامعه از آنها برای Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش شان توقع دارد. تا جایی Ú©Ù‡ اگر سازمان به مسئولیت خود عمل نکنند مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین ضرورت ها کمرنگ شده Ùˆ بلکه از میان خواهد Ø±ÙØª.
این جامعه شناس در ادامه بیان کرد: مردم انتظار دارند زمانی Ú©Ù‡ به سازمان مراجعه Ù…ÛŒ کنند در ابتدا مورد تکریم قرار بگیرند Ùˆ از ØÙ‚وق شهروندی Ùˆ اجتماعی بهرهمند شوند. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در برخی از موارد Ø±ÙØªØ§Ø± مناسبی با مراجعهکنندگان صورت نمی گیرد Ú©Ù‡ این خود Ù…ÛŒ تواند تاثیرات منÙÛŒ را بر بهره بردار Ùˆ یا مراجعه کننده بگذارد.
ÙˆÛŒ در ادامه بیان کرد: وجود Ø´ÙØ§Ùیت برخی از سازمان ها ارتباط مستقیمی با مسئولیت پذیری اجتماعی آنها دارد چرا Ú©Ù‡ هرگاه سازمانی مسئولیت اجتماعی خود را به Ù†ØÙˆÙ‡ صØÛŒØ اجرا کند باید عملکرد Ùˆ یا برنامه ها Ùˆ منابع مالی خود را نیز به صورت Ø´ÙØ§Ù در اختیار بهره برداران Ùˆ یا سازمانهای ذیربط قرار دهد.
ابهری در ارتباط با نقش مسئولیت اجتماعی سازمان ها در توسعه پایدار اظهار داشت: هرگاه سازمانها مسئولیت اجتماعی خود را به Ù†ØÙˆÙ‡ صØÛŒØ انجام دهند به یقین توسعه پایدار نیز Ù…ØÙ‚Ù‚ خواهد شد Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ تواند با خود برکات بسیاری را برای سازمان ها Ùˆ مردم به دنبال داشته باشد.
این جامعه شناس در ارتباط با مسئولیت اجتماعی سازمانها Ùˆ نقش آن با برخورد با کارکنان Ú¯ÙØª: باید در نظر داشت Ú©Ù‡ یکی از مهمترین ÙØ§Ú©ØªÙˆØ±Ù‡Ø§ÛŒ اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانها Ù†ØÙˆÙ‡ برخورد صØÛŒØ Ùˆ اصولی با کارکنان است بدین معنا Ú©Ù‡ ØÙ‚وق کارکنان ØªØØª هر شرایطی Ù…ØØªØ±Ù… شمرده شده Ùˆ به بهانه های واهی آن را Ú©Ù… اهمیت نشمرند.
این جامعه شناس در ادامه ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها در قبال کارکنان خود Ù…ÛŒ توانند عاملی برای Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ارتقاء راندمان کاری کارکنان شود. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ امروزه برخی از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ این تصور را دارند Ú©Ù‡ مدیریت واقعی یعنی برخوردهای خشن با زیردستان ØŒ اما این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ این شرایط باعث ایجاد نارضایتی، بدبینی Ùˆ در نتیجه کاهش کارآیی Ùˆ بهرهوری کارکنان خواهد شد. از این رو هر Ú†Ù‡ میزان رضایت شغلی در میان کارکنان Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا کند بهره وری Ùˆ کارایی سازمان نیز به همان اندازه ارتقا Ù…ÛŒ یابد. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ برخی از مدیران در برخورد با کارکنان خود اصول اخلاقی را رعایت نمی کنند اما این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ بهترین Ø´Ú©Ù„ مدیریت، مدیریت دوستانه Ù…ÛŒ باشد.
ÙˆÛŒ ادامه داد: ØÙاظت از Ù…ØÛŒØ· زیست یکی دیگر از مسئولیتهای اجتماعی سازمانها هستند بدین معنا Ú©Ù‡ هر سازمانی به نوبه خود باید در ØÙاظت از Ù…ØÛŒØ· زیست کوشا باشد. به عبارت بهتر هر سازمانی باید یکسری ÙØ¹Ø§Ù„یتهای ÙØ±Ø§Ø³Ø§Ø²Ù…انی داشته باشد تا به واسطه آن بتواند تاثیر بسزایی در جامعه خود نیز داشته باشد.
ابهری Ú¯ÙØª: مسئولیت پذیری سازمان یکی از وظای٠اصلی دولت بوده Ùˆ سازمان ها به ÙØ±Ø§Ø®ÙˆØ± اهدا٠خود مسئولیت هایی دارند Ú©Ù‡ در صورت عدم Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش ها جامعه را دچار خلا Ùˆ کاستی کرده Ùˆ بدبینی Ùˆ نارضایتی در بین Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ جامعه ایجاد میشود.
ابهری در پایان یادآور شد: مسئولیت پذیری Ùˆ اجرای آن به Ù†ØÙˆÛŒ است Ú©Ù‡ ÙØ±Ø¯ مورد لط٠مردم قرار میگیرد Ùˆ همین آرامش وجدان اصلیترین هدیه ای است Ú©Ù‡ به ÙˆÛŒ داده Ù…ÛŒ شود.